Každý cestný cyklista si v poslednej dobe všimol nárast záujmu výrobcov o vytvorenie čo najľahšieho bicykla s aerodynamickými vlastnosťami. Takmer všetky ľahké bicykle získali za posledných pár rokov tvary trubiek, ktoré sú čo najviac aero. Dospelo to k bodu, kedy aerobicykle vytvorené svojím tvarom vyslovene pre rýchlosť vyzerajú ako ohrozený druh.
Zmeny v pravidlách UCI, ako je možné vytvárať tvar trúbiek bicykla vdýchli nový život do sektora aero bicyklov, ale teraz sa Orbea vybrala úplne iným smerom s novým radom Orca 2024. Vrátila sa k zaobleným profilom trubiek pre svoje špičkové bicykle Orca.
Orbea hovorí, že pri navrhovaní ľahkého aero bicykla je potrebných príliš veľa kompromisov. Nikdy to nebude také aero ako skutočný aero bicykel a zložitosť konštrukcie a extra materiál potrebný na to, aby bol ľahký bicykel viac aero, znamená, že nikdy nebude taký ľahký ako bicykel, ktorý sa nesnaží byť aero.
„To je dôvod, prečo zvyšovanie hmotnosti ľahkého bicykla výmenou za aero prvky nedáva zmysel. V stúpaniach platí, že čím ľahší bicykel, tým lepšie, a pri vysokých rýchlostiach, čím viac aero, tým lepšie. Bicykel strednej hmotnosti s aerodynamickými vlastnosťami nikde nevyhráva,“ tvrdí Joseba Arizaga, Road Product Manager v Orbea.
Zníženie hmotnosti rámu o 83 g
Na dôkaz toho, že rám Orbea Orca OMX 2024 vo veľkosti 53 má výrobcom stanovenú hmotnosť 750 g, zatiaľ čo vidlica váži 360 g. V porovnaní s nvýrobcom určenou hmotnosťou 833 g pre rám veľkosti 53 v predošlej generácií Orca OMX, ktorá však zahŕňa aero profilové trubky sedlovky, spodnej trubky a sedlových vzperách.
Orbea hovorí, že zmena ich smerovania poskytuje novej Orce ľahší pocit v stúpaní a responzívnejšie zrýchlovanie, ako aj agilitu a odozvu, ktorú môže ponúknuť len skutočne ľahký bicykel. O okrúhlych profiloch trubiek sa tiež hovorí, že znižujú prenos vibrácií na jazdca, čím šetria energiu.
Orbea však úplne nevyhodila aero z ich filozofie koncepcie ultimátneho cestného bicykla, zameriava sa na oblasti, kde by mohla dosiahnuť aerodynamické zlepšenia bez prírastku na váhe. Orca OMX obsahuje integrované vedenie káblov, nový systém objímky na sedlovke a profil vidlice, o ktorých sa hovorí, že zlepšujú aerodynamiku bicykla. Značka tiež poukazuje na to, že jej online konfigurátor bicyklov „MyO“ umožňuje jazdcom vybrať si kolesá a riadítka, ktoré sú viac aero a vybrať veľkosť rámu a dĺžku predstavca, ktoré im umožnia jazdiť v aero polohe.
Orbea hovorí, že zníženú hmotnosť nového rámu Orca OMX dosiahla použitím menšieho počtu väčších kusov predimpregnovaných uhlíkových vlákien v jeho konštrukcii, čím sa celkový počet kusov znížil o 90. Tým sa znižuje počet presahov medzi vrstvami, hoci znamená, že ukladanie častí predimpregnovaného laminátu do formy rámu musí byť presnejší.
Toto zredukovalo väčšiu váhu z rámu tým, že je navrhnutý svojím tvarom tak, aby sa živica nehromadila na rohoch alebo ostrých hranách.
Kde sú znížené vzpery?
Žiadne znížené vzpery? Áno, nová Orca pravdepodobne vyniká v mori pretekárskych bicyklov, kde sa siluety na seba nápadne podobajú. Nová Orca, vyzerá skoro klasicky. Je to moderný pretekársky bicykel, alebo sa príliš vracia k starým bicyklom, ktoré boli nahradené tým, čo je dnes na trhu, a to z veľmi dobrého dôvodu?
Nová Orca je platforma zameraná na váhu. Je ľahká, najmä ak sa zameriate na špičkové sady rámov OMX. Ale jej rozsah je o niečom viac ako len o hmotnosti a vrchárskych schopnostiach. Okamžité zrýchlenie, agilnosť, tlmenie vibrácií a vynikajúci prenos sily boli všetky slová, ktoré boli vhodené do mixu, keď zamestnanci v Orbea opisovali, čo podľa nich vyprodukovali.
Čo teda vyrobili sa vyhýba súčasnému trendu aero/ľahkých pretekárskych bicyklov. Nová Orca zabúda na aero časť súčasnej rovnice pre pretekárske bicykle a zameriava sa na ľahkú stránku, samozrejme bez zanedbania kvality jazdy.
Kompromisy
Keď sa pokúšate vytvoriť niečo, čo berie dizajnové podnety z viacerých podnetov, nikdy nebudete môcť zo všetkého dostať to najlepšie; niečo pochopiteľne musíte obetovať. A to je dôvod, prečo sa Orbea rozhodla vyhýbať trendu vytvorenia aerodynamických benefitov na úkor nízkej hmotnosti.
Produktový manažér Orbea Road: Joseba Arizaga vysvetlil, že aero bicykle, ako je Orbea Orca Aero, nesú v porovnaní s odchádzajúcim Orca OMX vyššiu váhu o 300 g. Značná váha, ktorá stále nie je dosť vysoká na to, aby mali profesionáli ale aj hobby jazdci pociťovať extrémne rozdiely v oboch verziách. Aero výhody často prevažujú nad váhou. Aby sa výhody hmotnosti viac prejavili, musí sa cesta nakloniť viac a na dlhší čas. A to je miesto, kde nová Orca vstupuje do boja.
Napríklad tých pár čísel, ktoré Orbea prezradila na podporu tohto tvrdenia, bolo, že nová Orca je asi o 3 W rýchlejšia ako aerobicykel, pre priemerného jazdca (nie profíka), na 5 % stúpaní a približne o 6 W rýchlejšia na 10% stúpaní.
Aká je teda hmotnosť novej Orbei Orca? Ako vždy v prípade Orbea, vydali dva modely Orca, OMX a OMR, obe platformy, o ktorých dúfajú, že poskytnú najlepší pomer výkonu a ceny. Hmotnosť OMX je 750g vo veľkosti 53cm, lakovaná vidlica má 360g. Pre OMR je rám dodávaný s hmotnosťou 1030 g (lakovaný), a vidlica má 410 g. Hmotnosti jemne kolíšu v závislosti od schémy náteru.
Ľahšie komponenty
Orbea tiež spolupracovala so svojimi vlastnými značkami komponentov a kolies na spoločnom dizajne bicykla a komponentov. Tvrdí, že jeho predstavec RP10 je jedným z najľahších dostupných a jeho nové riadítka HP11 pre Orca OMX vážia iba 190 g. Riadítka ponúkajú rozšírený profil, čo znamená užšie umiestnenie dualov pre aero polohu.
Najnovšia ľahká sada kolies Oquo RP35-LTD na špičkovom bicykli má hmotnosť 1 380 g a existujú aj nižšie špecifikované kolesá Team a Pro s tromi rôznymi výškami: 35 mm, 45 mm a 57 mm. Kolesá sú k dispozícii s karbónovými alebo zliatinovými ráfikmi, všetky s vnútornou šírkou 21 mm, aby vyhovovali širším pneumatikám.
Výsledkom je kompletný špičkový bicykel, ktorý podľa Orbea váži 6,7 kg. Tvrdí však, že na dosiahnutie tejto hmotnosti netreba robiť kompromisy v oblasti tuhosti rámu, pričom hlavová trubka, spodná trubka a reťazové vzpery odolávajú krúteniu, takže dochádza k efektívnemu prenosu výkonu bez ohľadu na to, koľko wattov jazdec vydá.
Orbea ponechala geometriu Orca do značnej miery ako pri predchádzajúcej generácii bicykla, s dĺžkou reťazovej vzpery 408 mm a kratším rázvorom, ale stále má priestor pre 32 mm pneumatiky, čo podľa nej zvyšuje trakciu a poddajnosť, ako aj znižuje valivý odpor.
Medzi ďalšie novinky patrí rad sedloviek, ktoré možno použiť so sedlovými koľajničkami vyrobenými z rôznych materiálov a s buď s okrúhlymi alebo oválnymi koľajnicami.
Orba Orca ceny a verzie
Spolu s Orca OMX predáva Orbea aj rámovú sadu OMR s nižším modulom s hmotnosťou 1030 g pre rám a 410 g pre vidlicu, rovnako ako predchádzajúci model, ktorý mal tiež okrúhle profily trubiek.
K dispozícii je sedem veľkostí rámu: 47, 49, 51, 53, 55, 57 a 60 cm. Zatiaľ čo rám OMX je dostupný v dvoch farbách, rám OMR je dostupný v štyroch farbách. Orbea ponúka aj vlastný konfigurátor farieb MyO.
Ceny šiestich špecifikácií v rade Orbea Orca OMX sú od 5 799 EUR do 10 999 EUR, zatiaľ čo päť špecifikácií v rade Orca OMR je od 3 599 EUR.
Nová Orbea Orca je k dispozícii okamžite a budete ju môcť vidieť na Tour de France Femmes tímom WNT Ceratizit a na Clásica San Sebastian mužským tímom Euskaltel-Euskadi.